måndag 24 maj 2010

Kamphundar!


Det har blivit en väldig diskussion om "kamphundar". Bara för någon vecka sedan, framme på samhället, så var det en liten hund som blev påhoppad av en "kamphund". Många personer väljer just nu att skaffa en pitbull/amstaff eller likande, antalet i denna lilla by har mångdubblats bara under en kort period nu. Jag är en av dem, som har en blandras med amstaff i sig.
Fast jag har haft min i mer än tre år.
Jag försvarar inte dem, som har en hund som är allmänfarlig, jag tycker inte att det är okej att man låter hundarna vara så. Om man har en sådan hundras så måste man se till att hunden mår bra i psyket och inte får vara hur den vill. Jag försvarar inte heller de hundar som är farliga.
Men det är ägaren som formar hunden, du kan få den "snällaste hundrasen" att bli farlig.
Självklart, så ska man ha respekt för dessa hundar, man måste jobba lite mer med dem.

Men, det jag vill komma fram till, är att det är jättejobbigt att gå framme i samhället med Hubbe.
När folk tar omvägar för att inte komma för nära.
När man hör kommentarer som "-Där kommer en sån där mördarhund."
Eller när mammor säger till sina barn att de ska "akta sig för farliga vovven".
Det är som att man går med en rödlysande hund, som det står varning på.
Det är liksom lite jobbigt, att ständigt få veta att jag har en farlig hund.

Inga kommentarer: